Novinky

Češi jsou filmoví fanoušci: Milují komedie a preferují novější snímky, zato filmové ceny je moc nezajímají
V závěrečné zprávě výzkumného seriálu Kulturní Česko jsme se – i vzhledem k sezoně filmových cen – zaměřili na kategorii filmu. Data ukazují, že Češi jsou skutečnými filmovými fanoušky a většina si nějaký film pustí alespoň jednou týdně. Nejčastěji si je vybírají podle žánru a aktuální nálady. Nejoblíbenějším žánrem je u nás komedie a z období vzniku preferujeme spíše filmy novější (vzniklé po roce 2010). Z filmových cen zajímají čtvrtinu Čechů výsledky Oscarů a 22 % výsledky Českého lva.
Výzkum realizovala agentura ResSOLUTION Group na reprezentativním vzorku tisícovky respondentů z internetové populace National Sample CZ ve věku 15 a více let.
Doplnění poskytují data z monitoringu reklamy Ad Intel společnosti Nielsen, ve kterém jsme se podívali na kategorii distribuce filmů v roce 2024. Nejsilnější inzerci měl podle něj loni film Tady Havel, slyšíte mě?.
Více než polovina online Čechů sleduje filmy vícekrát týdně – bez ohledu na to, zda v kině či v domácím prostředí. Podle nejnovějších dat si je pouští denně nebo téměř denně 28 % lidí, dalších 30 % je sleduje několikrát týdně. Přibližně jednou týdně si film dopřeje 22 % respondentů. Méně pravidelné sledování, tedy jednou za 14 dní až jednou měsíčně, pak uvedlo celkem 12 % dotázaných. 7 % si pustí film ještě méně často a pouze 1 % uvedlo, že filmy nesleduje vůbec. Už to nám napovídá, že v české populaci patří filmy ke skutečně oblíbené kratochvíli.
Zajímají ale Čechy také filmové ceny, konkrétně američtí Oscaři a/nebo Český lev? Většina respondentů sledujících filmy se o výsledky těchto cen nezajímá (67 %). Atraktivnější jsou přitom jejich výsledky pro ženy než pro muže. Čtvrtinu dotázaných zajímají výsledky Oscarů, ale velmi podobný zájem je i o Českého lva, který poutá pozornost více než pětiny lidí. Co se týče zájmu ve věkových skupinách, tak u nejmladší kategorie do 34 let vítězí s přehledem Oscaři (zajímají 26 % dotázaných v tomto věku, Český lev pouze 14 %), střední kategorii od 35 do 54 let zajímají Oscaři a české ceny zhruba stejně (22 % vs. 21 %) a u nejstarší skupiny nad 55 let se preference otáčejí a o něco více je láká Český lev (32 %) než Oscaři (26 %).
Podle čeho vybíráme
Pojďme ale zpět k samotnému sledování filmů, nejprve k otázce jejich výběru. Obecně si filmoví diváci nejčastěji vybírají filmy podle žánru (40 % je uvedlo mezi třemi nejdůležitějšími faktory) a aktuální nálady (39 %). Významnou roli hraje také téma filmu (28 %) či herecké obsazení (26 %). Dalšími méně často zmiňovanými faktory jsou doporučení blízkého okolí (19 %) a hodnocení diváků na filmových databázích (17 %). Co se týče nejvýraznějších rozdílů mezi pohlavími, tak muži o něco častěji než ženy volí filmy podle žánru nebo podle recenzí v médiích. Ženy zase kladou větší důraz na herecké obsazení, téma filmu nebo jeho aktuální popularitu. Z pohledu věku se nejmladší diváci filmů nejčastěji rozhodují o filmu ke zhlédnutí na základě aktuální nálady (47 % ho uvedlo mezi 3 nejdůležitějšími faktory) a s vyšším věkem zase roste například důležitost hereckého obsazení nebo tendence sledovat to, co zrovna běží v televizi.
České vs. zahraniční filmy
U země původu filmů nemá polovina diváků preferenci mezi českými a zahraničními. Ti s jasnější preferencí jsou rozděleni poměrně rovnoměrně na fanoušky českých i zahraničních filmů (25 % vs. 26 %). Z hlediska pohlaví nepozorujeme výraznější rozdíly, avšak z pohledu věku odpovídali starší respondenti podstatně častěji, že preferenci českých/zahraničních filmů nemají. Zahraniční filmy pak výrazně častěji preferují nejmladší diváci do 34 let (42 %) – české filmy mají tito respondenti naopak v oblibě nejméně ze všech věkových skupin. Ve střední věkové skupině jsou preference opět víceméně vyrovnané a u nejstarší skupiny zase vítězí české filmy (preferuje je 32 % z nich).
Žánry a období vzniku filmů
Jednou z nejzajímavějších otázek je ta na preference filmových žánrů. Celkově nejoblíbenější je mezi českými diváky komedie, kterou uvedla ve svém žebříčku TOP 3 žánrů více než polovina respondentů (55 %). Následuje krimi/detektivní žánr (27 %) a akční filmy (23 %). Celkovou TOP pětici uzavírají romantické filmy (21 %) a shodně s 18 % odpovědí pak dokumentární filmy, sci-fi a thrillery. Naopak nejméně populární jsou westerny a muzikály (oba shodně uvedla 4 %). Muži oproti ženám mají v žebříčku TOP 5 akční a sci-fi žánry – ženy zase dávají ve větší míře přednost romantickým filmům a pohádkám. Nejmladší respondenti mají výraznější oblibu například ve fantasy a sci-fi žánrech, které figurují v jejich TOP 5 na rozdíl od dalších věkových skupin, a u nejstarších nad 55 let se zase více prosazují třeba dokumentární a historické filmy.
Poslední otázka výzkumu směřovala k oblíbenému období vzniku filmů. Téměř polovina respondentů uvedla, že ho neřeší a nemá v tomto ohledu preference. Z konkrétních období jsou nejpopulárnější filmy z roku 2010 a novější (27 %), následované filmy z 80. a 90. let (11 %) a filmy z let 2000–2010 (10 %). Filmy staršího data než 1980 jsou výrazně méně oblíbené – vyhledávají je jen jednotky procent diváků.
Inzerce filmů
Podle dat Ad Intel společnosti Nielsen v segmentu distribuce filmů měl v roce 2024 nejsilnější inzerci film Tady Havel, slyšíte mě? s ceníkovou hodnotou* využitého reklamního prostoru ve výši 15 milionů Kč. Druhý největší objem inzerce měl snímek Vlny a třetí GUMP – Jsme dvojka.
*Ceníková hodnota není ekvivalentem reálných (čistých) investic do nákupu reklamního prostoru (na reálnou cenu, kterou firmy za nákup reklamního prostoru skutečně zaplatí, má vliv řada faktorů jako celkový objem nakoupeného prostoru, uplatnění slev, barterové spolupráce a podobně). Reporting ceníkových hodnot reklamního prostoru ovšem spolehlivě zachycuje vývoj a trendy současného reklamního trhu (umožňuje např. porovnávat jednotlivé zadavatele, média nebo odvětví mezi sebou apod.).
Zveřejněno 24. 3. 2025 9:34:49