Novinky

Téměř 3/5 z Vás učinily nějaká opatření pro snížení nákladů na energie v domácnosti

Téměř 3/5 z Vás učinily nějaká opatření pro snížení nákladů na energie v domácnosti

V prosinci 2023 se někteří z Vás měli možnost účastnit rozsáhlého průzkumu společnost FOCUS – Centrum pro sociální a marketingovou analýzu, spol. s r.o. o finanční situaci českých domácností a o změnách ve spotřebitelském chování v době vysokých cen.

Zdražování, vysoké ceny energií a vysoká míra inflace se promítly a dále promítají do spotřebitelského chování českých domácností. Meziročně se zhoršila aktuální situace domácností a výhled do budoucna stále není příznivý, je ovšem optimističtější než před rokem. Dílčí poklesy v plánovaném šetření či změně nákupního chování lze připisovat již realizovaným změnám v předchozím roce.

Celkově data ukazují, že vysoké ceny zboží, služeb a energií stále vytvářejí tlak na rozpočty domácností. Velká část z nich reaguje dalšími úspornými opatřeními a omezováním výdajů. Pro výrobce či prodejce to znamená riziko poklesu tržeb, případně zvýšenou cenovou citlivost (části) zákazníků.
Data o současném a plánovaném způsobu nákupu potravin a kosmetiky vzhledem k jejich kvalitě a množství naznačují, že změny v nákupním chování vedené snahou o úsporu mohly (i u dalších kategorií výrobků a služeb) započít již v předminulém roce. Většina hodlá aplikovat stejný přístup k nákupu i nadále.

47 % domácností uvádí, že jim příjmy nepostačují na neproblematické pokrytí potřeb domácnosti – musí velmi šetřit a omezovat spotřebu (33 %), 14 % domácností pak svými příjmy základní potřeby domácnosti nepokryje – musí sahat do úspor, případně se zadlužovat (+4 % vs. prosinec 2022).

Relativně nejlépe domácnosti zvládají hradit výdaje na hromadnou dopravu (65 % snadno / 35 % určitými obtížemi), potraviny (63 % / 37 %) a výdaje související se zdravotní péčí (59 % / 41 %).

Na opačné straně pak figurují položky, u kterých převažují lidé, kteří komunikují minimálně menší potíže při jejich hrazení (58–64 %), nad těmi, kteří je hradí (docela) snadno (36–42 %):

  • neočekávané výdaje nad 10 tis. Kč (36 % / 64 %),
  • dovolená v tuzemsku či zahraničí (40 % / 60 %),
  • splácení hypotéky či jiných půjček (42 % / 58 %).

Očekávání stran hospodaření domácností v blízké budoucnosti jsou mírně lepší než loni, stále však nejsou příliš příznivá – 40 % dotázaných očekává, že jejich domácnost bude se se svými příjmy v letošním roce vycházet hůře než dosud (o 7 % méně než v prosinci 2022), naopak zlepšení očekává jen 11 % dotázaných (+3 %). Polovina respondentů (49 %) se domnívá, že v roce 2024 budou se svými příjmy vycházet stejně jako dosud (+5 %).

Detailní výsledky průzkumu najdete na webových stránkách agentury FOCUS Česká republika.

Výzkum byl realizován na reprezentativní vzorce 1001 respondentů ČR ve věku 18 a více let v termínu 8.-31. prosince 2023. Kvótní výbér na základě dat SLBD 2021, výzkumná metoda - dotazníkové šetření, kombinace CAPI a CAWI.
‹ Zpět

Zveřejněno 25. 4. 2024 9:55:05