Novinky

Zelená energetika? Sen voličů pětikoalice, noční můra většiny ostatních

Zelená energetika? Sen voličů pětikoalice, noční můra většiny ostatních

Národní data společnosti NADA Research přinášejí na velkém reprezentativním vzorku české dospělé populace další várku zajímavých souvislostí mezi spotřebním chováním, životním stylem, postoji a volebními preferencemi, tentokrát k tématu energií. Věděli jste například, že zájem o vlastní fotovoltaiku je dvakrát větší u voličů SPOLU než u voličů ANO? A pro koho by ve sněmovních volbách hlasovali zákazníci jednotlivých dodavatelů elektřiny?

Volebně rozdělená společnost? V otázce podpory obnovitelných zdrojů energií to platí dvojnásob

Je jen málo témat, která by českou společnost rozdělovala až tak silně jako obnovitelné zdroje energií. Transformaci české energetiky zeleným směrem většinově podporují pouze voliči současných vládních stran (SPOLU a STAN) a Pirátů – ti dokonce ve 3/4 případů. Voliči ANO, SPD, Stačilo! i Motoristů jsou naopak výrazně proti. „Hlavně u voličů Motoristů je odpor k přechodu na obnovitelné zdroje energií vůbec největší, zejména díky ostré negativní rétorice Filipa Turka,“ říká jednatel NADA Jan Tuček.

Přechod k zelené energetice si přejí především liberálně orientovaní voliči s důrazem na šetrnost k životnímu prostředí. „Politické postoje jdou ruku v ruce s nákupním chováním. Lidé podporující obnovitelné zdroje či Green Deal v obchodech častěji hledají ekologicky šetrné výrobky a jsou ochotni si za ně připlatit,“ dodává Jan Tuček z NADA.

Zájem o fotovoltaické elektrárny je příznačný pro voliče „pětikoalice“, naopak mezi voliči ANO je vůbec nejmenší

S obnovitelnými zdroji energie souvisí i instalace fotovoltaických elektráren / solárních panelů na střechy rodinných domů. Zájem o pořízení podobných technologií mají opět výrazně vyšší voliči SPOLU, STAN či Pirátů. Na chvostu se nacházejí voliči ANO, kteří o domácí fotovoltaiku příliš nestojí. „Častěji si ji plánují pořídit lidé ve věku 35–50 let s vysokoškolským vzděláním, což rozdíly ve volebních preferencích částečně vysvětluje. U voličů Pirátů bych plány bral trochu s rezervou – zdá se, že někdy jsou deklarované plány jiné než následná realita“ říká Jan Tuček.

Solární panely používá k vytápění pouze minimum českých domácností, na druhou stranu tradičním dřevem topí 23 % Čechů – ze všech nejvíce voliči Stačilo! (32 %). Uhlím si doma topí jen 6 % dotázaných, nejčastěji příznivci SPD (10 %). „SPD se těší vysoké volební podpoře v „uhelných regionech“, takže k tomu uhlí mají přeci jen trochu blíže než ostatní. Zároveň to mohou brát i jako další „revoltu“ – vzhledem k tomu, že SPD je typická protestní strana,“ hodnotí Jan Tuček z NADA. Vytápění domu pomocí modernějšího tepelného čerpadla lze vidět u 8 % respondentů, nejvíce u voličů SPOLU (12 %).

Mezi zákazníky Centropolu a Innogy jasně dominují voliči ANO. Elektřinu a plyn od MND mají často voliči SPD či Motoristů

Elektřinu a plyn do českých domácností dodává mnoho různých společností v čele s dvojicí ČEZ a E.ON. U těchto dvou dodavatelů ovšem neevidujeme žádné znatelné rozdíly ve volebních preferencích jejich zákazníků od celého elektorátu. Voliči ANO mají největší zastoupení u všech velkých dodavatelů, avšak u PRE se o prvenství dělí s koalicí SPOLU (po 26 %). „Dává to smysl, jelikož klienty PRE jsou dominantně Pražané. Vlastně mě až překvapuje, že u zákazníků PRE není SPOLU výrazněji ve vedení,“ komentuje Jan Tuček.

Voliči STAN se na zákaznících PRE podílejí z 19 %, tudíž jde o jediného ze šesti největších dodavatelů elektřiny, u jehož klientů by ve volbách zvítězila současná vláda. Voliči SPD a Motoristů (dvou krajně pravicových uskupení) jsou výrazně nadprůměrně zastoupeni mezi zákazníky MND, což se týká jak elektřiny, tak plynu. Zajímavé je i složení zákazníků Centropolu a Innogy – u obou dominují ze dvou pětin voliči ANO, ale hodně jsou zastoupeni i voliči Stačilo!, naopak voliči Pirátů jen velmi málo. „Strukturu odběratelů MND vysvětlit neumím. Zákazníci Centropolu bývají častěji starší lidé a u Innogy lze odchylku vysvětlovat nejspíše jejich silnou pozicí v Moravskoslezském kraji, kde má silnou pozici i hnutí ANO,“ hledá důvody pozorovaných rozdílů jednatel NADA Jan Tuček.

Zdražování energií a energetická soběstačnost jsou klíčovými politickými tématy pro voliče opozice a zejména Stačilo!

Společně se zdravotnictvím a stavem veřejných financí se energetika (ceny a soběstačnost) řadí ke třem nejdůležitějším politickým prioritám z pohledu českých voličů. Za rozhodně důležité (tj. hodnocení 10 z 10) označuje dané téma 47 % Čechů – mezi voliči Stačilo! dokonce 75 %, zatímco mezi voliči Pirátů a SPOLU jen 25 %. „Energetika a hlavně pak ceny energií se ukazují jako klíčové předvolební téma pro mobilizaci voličů opozičních i největších neparlamentních stran, naopak voliči tzv. pětikoalice u energetiky takovou naléhavost necítí,“ říká Tuček.

Z hlediska útraty za elektřinu a plyn se jednotlivé skupiny voličů vzájemně skoro vůbec neodlišují. Zajímavé rozdíly ale panují u způsobů, jak si hlídají spotřebu. Celkem 26 % Čechů k tomu například využívá aplikaci od svého dodavatele – v rámci voličů Pirátů a Motoristů jen 18 %, zatímco voliči hnutí STAN ji mají ve 36 % případů a voliči ANO v rovněž nadprůměrných 31 %. „Tato čísla jsou rozhodně nečekaná, protože popisované aplikace využívají hlavně muži středního věku – aneb ne vždycky všechno se dá vysvětlit přes sociodemografické charakteristiky,“ říká Tuček.

Pomocí ENERGETICKÝCH nápojů si ENERGII DOBÍJÍ 28 % Čechů. Red Bull a Big Shock! nejvíce pijí voliči Motoristů, zatímco voliči Pirátů dávají přednost značkám Tiger a Crazy Wolf

Pokud by se voleb do Poslanecké sněmovny na podzim 2025 účastnili pouze lidé, kteří pravidelně pijí energetické nápoje, zvítězilo by sice ANO (23 %), ale jen těsně před SPOLU (20 %). Na třetí místo by pronikla SPD a relativně pěkné volební zisky by si připsali i Piráti nebo Motoristé. Naopak skoro nikdo by nevolil SOCDEM. K pravidelným konzumentům energetických nápojů se řadí v první řadě mladí muži, spíše s nižším vzděláním. V celé populaci pije energetické nápoje alespoň občas 28 % Čechů, avšak ve skupině mužů pod 30 let je to téměř polovina. Ani zde se tedy rozdíly ve volebních preferencích nedají jednoduše „svést“ na předpokládané demografické rozložení voličů.

Na českém trhu působí mnoho různých značek energetických nápojů. Voliči odlišných stran mají v oblibě odlišné značky – například voliči Motoristů pijí hlavně Red Bull nebo Big Shock!, voliči Pirátů naopak preferují značky Tiger a Crazy Wolf (u obou jsou nejpravidelnějšími konzumenty). Voliči SPD, kteří vedle Pirátů a Motoristů patří k největším milovníkům energy drinků, žádné vyloženě preferované značky nemají.

Energetické nápoje nám posloužily jako určitý oslí můstek mezi tématem energií a tématem typického českého nápoje – piva – na které se zaměříme příště,“ uzavírá Jan Tuček, jednatel NADA.

Zpráva vychází z Národních dat, která vznikla online dotazováním na Českém národním panelu, při jejich doplnění o samostatný sběr s politickou a volební tematikou. Data byla sbírána od 20. ledna do 16. února 2025. Výsledný vzorek zahrnuje 3 255 respondentů, proporčně reprezentujících českou internetovou populaci nad 18 let s ohledem na pohlaví, věk, dosažené vzdělání, kraj a velikost místa bydliště. Data byla vážena podle preferencí ve sněmovních volbách roku 2021. Prezentované skupiny voličů jsou platné k termínu sběru dat a mohou být v čase mírně proměnlivé. Odlišnosti za voliče politických stran s malou voličskou základnou nejsou ve zprávě ukazovány kvůli nízkému počtu relevantních respondentů.
Společnost NADA Research shromažďuje NÁRODNÍ DATA o spotřebním chování obyvatel ČR. Popisují vztah zákazníků k 5 000 značek ve 170 tržních kategoriích, jejich nákupní a mediální zvyklosti. Od roku 2021 proběhlo již 7 pololetních vln sběru dat. Zakladateli společnosti jsou tři ředitelé výzkumných agentur Jan Tuček, Ondřej Veis a Tomáš Hynčica, kteří zároveň působí jako jednatelé Českého národního panelu.
‹ Zpět

Zveřejněno 15. 4. 2025 15:56:55